Archives

Solat Sunat Tahajjud..

Assalamualaikum WBT

Bertemu lagi kita dengan tajuk ”  Cara Solat Tahajjud ” tajuk ini sebenarnya adalah kemusykilan dari seorang pembaca blog ustazah

1. Erti Solat Tahajjud:

Solat sunat yg dikerjakan pada waktu malam, sedikit 2 rakaatnya, dan sebanyak2 nya tidak terbatas.

Waktu dikerjakan Solat sunat Tahajjud ini sesudah waktu isyak sampai terbit fajar.

Tetapi dengan syarat barangsiapa yang ingin melakukannya perlulah tidur dahulu. Walaupun tidurnya itu sebentar sahaja . Bangun daripada tidur itu barulah boleh melakukannya.

Jika kita bangun hendak pergi kerja dalam pukul 5.00pg bolehlah kita nmelakukan Solat Sunat Tahajjud itu. sekejap sahaja. Lakukan sebelum masukknya waktu Subuh.

Bacaan ketika solat sunat tahajjud itu:

Pada rakaat pertama baca surah Fatihah dan Surah Alkafirun atau surah2 lain yg anda tahu kerana iainya tidak ditetapkan.

Dan pada rakaat kedua selepas Surah Fatihah bacalah surah Al-Ikhlas

selepas selesai solat bacalah doa yg khusus jika kita tidak tahu kita bacalah apa2 sahaja doa yang kita tahu atau mintalah apa sahaja hajat atau permintaan dalam bahasa kita sendiri.

Fadillah atau faedah mengamalkannya:

1.  Mendekatkan diri kepada Allah

2. Orang yang melakukannya termasuk dalam golongan orang yg berzikir

3. Orang yg mengerjakannya akan diberi ganjaran syurga InsyaAllah

4.  Solat ini juga sebagai penebus kejahatan (dosa2) yg lalu

5. Ianya juga dapat menghindarkan dari penyakit

Wassalam

-ustazah azimah-

Solat dan Manusia Yang Pertama mengerjakannya..

solat-berjemaahAssalamualaikum WBT dan Salam Tahun Baru 2010

Bertemu lagi kita pada tahun yang baru ini. Sesungguhnya sudah lama ustazah tidak update blog ni kerana sememangnya sibuk dengan banyak perkara seperti membeli peralatan dan keperluan sekolah anak2, mengunjungi saudara mara yang mengadakan kenduri dan minggu lepas sibuk dengan mesyuarat disekolah.

Hari ini suka ustazah berkongsi dengan satu buku yang ustazah baca tentang “Solat Fardhu 5 waktu dan Siapakah Manusia Yang mula mengerjakannya”.

1. Solat Fardhu Subuh :
Waktunya bermula setelah terbit fajar sadiq hingga terbitnya matahari.
Manusia yang pertama mengerjakannya ialah Nabi Adam a.s iaitu ketika baginda keluar dari syurga lalu diturunkan ke bumi. pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh telah keluar, Nabi Adam a.s pun Solat 2 Rakaat. Begitulah asal usulnya solat subuh.

2. Solat Fardhu Zuhur :
Waktunya mulai gelincir matahari ke barat dan berakhir di saat bayangan sesuatu benda itu sama betul panjangnya dengan benda itu.
Manusia pertama yang solat Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s , iaitu tatkala Allah SWT telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s , Apabila seruan itu datang sujudlah Nabi Ibrahim sebayank 4 rakaat.

3. Solat Fardhu Asar :
Waktunyandimulai setelah habis waktu Zuhur iaitu ketika bayangan sesuatu benda sama panjang dengan bendanya dan berakhir setelah terbenamnya matahari.
Manusia yang pertama mengerjakan solat ini ialah Nabi Yunus a.s tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari perut ikan Nun. Ikan Nun telah memuntahkan Nabi Yunus a.s di tepi pantai pada waktu Asar,. Maka bersyukurlah Nabi Yunus a.s lalu solat 4 rakaat.

4.Solat Fardhu Maghrib :
Waktunya mulai setelah terbenamnya matahari dan berakhir apabila cahaya merah telah hilang.
Manusia pertama yang mengerjakan Solat Maghrib ialah Nabi Isa a.s , iaitu apabila baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedangkan pada waktu itu matahari telah terbenam, Bersyukur Nabi Isa a.s lalu baginda solat 3 rakaat.

5. Solat Fardhu Isyak :
Waktunya dimulai setelah hilangnya cahaya merah sampai terbit fajar.
Manusia pertama yang melakukan solat ini ialah Nabi Musa a.s . Ketika itu Nabi Musa tersesat mencari jalan keluardari negeri Madyan. Baginda amat berdukacita. Allah SWT menghilangkan semua perasaan berdukacitanya itu pada waktu Isyak. Lalu Nabi Musa a.s pun bersolat 4 rakaat sebagai tanda bersyukur.

Begitulah asal usul waktu solat fardhu 5 waktu yang dikerjakan oleh kaum Muslimin dan Muslimah.

Sekian buat kali ini.

Wassalam

-ustazah azimah-

Binatang Korban AidilAdha..

kambing2Assalamualaikum wbt dan Salam AidilAdha

Buat semua pengunjung dan pembaca setia blog ustazah

Tajuk yang ustazah nak kongsikan disini kali ini ialah “KORBAN”

Sempena hari raya AidilAdha ini tajuk ini sangat sinonim le, Istilah Korban ialah : Korban bermaksud hampir, Dari segi Istilah pula menyembelih binatang tertentu pada hari raya AidilAdha atau Hari Tasrik iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah dengan tujuan untuk beribadat atau menghampirkan diri dengan Allah swt.

Dalil yang menerangkan tentang Qurban ini ialah : Surah AlKausar ayat 2. Yang bermaksud : “Maka dirikanlah solat kerana TuhanMu dan berkorbanlah”.

Sabda Rasullulah SAW yang bermaksud ” Nabi SAW telah berkorban dengan menyembelih 2 ekor kibasy bewarna putih dan bertanduk. Baginda sendiri yang menyembelih kedua-duanya dan Baginda menyebut nama Allah, bertakbir sambil meletakkan kakinya di atas tengkok kibasy tersebut.

Hukum Korban ialah Sunat Muakkad, iaitu sangat dituntut ke atas umat Islam yang berkemampuan tetapi dihukumkan wajib apabila bernazar.

Orang yang berkorban dianjurkan menyembelih sendiri binatang korbannya, jika tidak boleh menyembelih sunat melihat binatang korban itu semasa penyembelihan dilakukan.

Apakah pula binatang2 yg boleh dikorbankan:
Binatang3 itu mestilah elok keadaanya, sihat , tidak cacat, tidak buta, tidak kurus, tidak berkurap, dan sah untuk dikorbankan seperti berikut:

1. Kambing biri2 yg berusia satu tahun ke atas

2. Kambing biasa yg berusia 2 tahun ke atas

3. Unta yg berusia 5 tahun ke atas

4. Lembu atau kerbau yang berusia 2 tahun ke atas

Syarat orang yang ingin melakukan ibadah korban:

1. Islam

2. Baligh dan berakal

3. Berkemampuan

Justeru itu ustazah menyarakan kepada rakan pembaca yang berkemampuan bolehlah melakukan ibadah korban tersebut. Ustazah dan keluarga pun masih belum berkemampuan lagi , InsyaAllah kalau dapat ustazah berazam dan bercita-cita untuk melakukan ibadah korban itu suatu hari nanti InsyAllah. Moga Allah murahkan rezeki ustazah sekeluarga Aminnn…

Wassalam

-ustazah azimah-

Solat Cara Nabi saw Bhgian 3..

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhwah

Bertemu lagi kita di catatan ustazah kali ini, dan suka ustazah sambungkan tajuk “Solat Cara Nabi saw Bahagian 3″

Pembaca yang dirahmati Allah hendaknya..

Sebelum ini ustazah berhenti di perlakuan solat iaitu sujud dan duduk iftirasy.

Hari ini ustazah akan sambungkan selepas itu perlakuannya ialah yang terakhir duduk tawaruk ataupun duduk tahiyat akhir.

Adapun duduk tawaruk itu ialah Nabi saw duduk dengan menegakkan atau merebahkan telapak kaki kanan dari bawah betis kaki kanan dengan menjadikan lantai sebagai tempat bertelekan (punggung diatas lantai). Kedudukan tangan pula sama seperti tahiyat awal . Setelah itu memberi salam ke kanan dan ke kiri seraya mengucapkan “Assalamualaikum warahmatullah..”.

Dan yang terpenting di sini ialah Nabi saw tidak menyapu mukanya selepas itu sepeti yang kita lakukan. Sejak tahu itu, setelah membaca buku “solat cara nabi saw” ustazah telah pun berhenti melakukan itu. Dan apabila ustazah buka kembali kitab fekah pun rukun solat bahagian rukun fi’li pun tidak ada menyebut yg Nabi saw menyapu mukanya selepas solat.

Pada suatu hari datang seorang rakan bertanya kepada ustazah :” ustazah sebenarnya macamana cara menyapu muka yang betul selepas memberi salam?” saya jawab sebenarnya Nabi saw tak buat pun menyapu muka selepas salam tu. Tapi seorang lagi kawan berkata ada juga saya membaca hadis yang mengatakan Nabi saw menyapu muka selepas solat, tapi apabila diselidik hadis itu hadis dhoif kerana sanatnya lemah. Hadis dhoif boleh kita beramal dengannya tetapi tidak boleh dibuat berhujah. Seorang sahabat bertanya lagi “jadi ustazah selama ini yang kita buat sapu muka lepas habis solat tu macamana?”. Saya jawab “boleh..” kerana menurut hadis dhoif itu tadi. lagipun masa ustazah belajar dulu pun ustaz2 ajar kena sapu muka.

Semoga tajuk kali ini menambah lagi pengetahuan kita semua.

Wallahu’alam

-usatzah azimah-

Perkara Yang Membatalkan Solat..

Assalamualaikum wbt dan salam ukhwah

Bertemu lagi kali ini, sudah lama ustazah tak up date blog ini kerana sibuk menyemak dan menanda kertas peperiksaan akhir tahun. Disamping menemani anak2 ulangkaji. Maklumlah kan, ustazah kenalah dulukan kerja yang utama yg telah dipertanggung jawabkan.

Suka ustazah kali ini berkongsi tajuk:

“PERKARA2 YG MEMBATALKAN SOLAT”

1. Tidak suci dari najis samada pakaian,tubuh badan dan tempat.

2. Membelakangkan kiblat.

3. Meninggalkan niat fardhunya

4. Berniat untuk memutuskan solat (telepon bunyi nanti aku angkat)

5. Tidak tomakninah

6. Putus silsilbus (kencing tak tus) , kalau nk solat kenalah sumbat

7. Meninggalkan salah satu rukun dgn sengaja

8. Mendahului imam dengan 2 rukun

9. Keguguran najis pada kain atau badan (darah,tahi cicak dll)

10. Tidak niat mufaraqah(tidak solat mengikut imam) bila terlihat najis pada kain imam.

11. makan dan minum ketika solat

12. Mengambil wudhuk dgn air yg bukan air mutlak

13. Berdehem-dehem ketika solat

14. Mengerang-ngerang ketika solat

15. Menanggis sehingga ternyata 2 huruf

16. Bercakap-cakap dlm solat

17. Tidak suci dari hadas kecil dan hadas besar

18. Meninggalkan rukun solat ( fi’li, qauli dan qalbi)

19. Lelaki berimamkan wanita

20. Murtad

21. Sembahyang duduk walaupun berkuasa berdiri

22. Meninggalkan tertib dlm solat

23. Tertawa hingga ternyata 2 huruf

24. Menambah rukun fi’li

25. Bergerak-gerak tiga kali berturut-turut

Sekian dahulu, sampai jumpa lagi! Ketika solat  elakkan dari melakukan perkara di atas supaya solat kita tidak terbatal.

Wassalam

-ustazah azimah-

Solat Cara Nabi..Bhgian 3

Assalamualaikum wbt dan Salam Penuh Kerahmatan

Bertemu lagi kita pada kali ini dan ustazah ingin menyambung tajuk “Solat cara Nabi saw” kali ini berkaitan dengan “duduk antara dua sujud/ duduk iftirasy= duduk tahiyat Awal”

Duduk antara dua sujud itu merupakan rukun yang pendek maka tidak boleh memanjangkan masa duduk memadai sekadar sunat membaca “rabbighfir li, war hamni, wajbur ni, warfa’ni, war zuqni. wahdini, wa’aafini, wa’fu’anni”.
Yang bermaksud : “Ya Allah ampunilah aku, kasihanilah aku, tutupilah aib aku, tinggikan darjatku, berilah aku rezeki, tunjukkilah aku sejahterkanlah aku dan maafkan aku”.

Cara duduk antara 2 sujud yang betul ialah:

Nabi saw Duduk dengan tertumpu di atas telapak kaki kiri, dan menegakkan telapak kaki kanan. Hendaklah meletakkan tangan di atas peha dan hujung jari tidak mkelebihi lutut. Cakap yg paling mudah punggung atas kaki kiri, ibu jari kanan kita tegakkan.

Kesalahan yang selalu dilakukan ramai orang ialah duduk tertumpu di atas kaki keduanya. sehinggakan,  kedua kaki itu terbentuk seperti huruf V atau X. Kedudukan kaki yang sebegini ialah kedudukan yang salah. Perlu diingatkan bahawa duduk antara 2 sujud ini ialah rukun fi’li (wajib betul kedudukan duduknya).

Memang ramai di luar sana yang salah kedudukan atau cara duduknya mungkin ini telah diwarisi dari atuk2 bapa2 kita dan ustaz2 kita terdahulu. Ustazah dulu  pun begitu. Tetapi setelah belajar lagi dan mempelajari perlakuan solat yang betul, dah ok dah. Ini yg suka nak kongsi..

Itulah keadaanya.., bila berkumpul solat ramai2 yang anak2 kecil dah sempurna dan betul cara duduknya tetapi menyedihkan yang tua2 masih lagi duduk cara lama yang tak betul dan telah diwarisi lama dulu. Jom kita betulkan duduk antara 2 sujud / duduk Iftirasy kita.

Adalah diingatkan bahawa cara duduk antara 2 sujud ini atau duduk iftirasy juga sama dengan cara duduk tahiyat awal.

Adapun kedudukan jari ketika membaca tahiyat awal adalah dengan jari kanannya seperti berikut : menggenggam jari kelingking dan jari manis dan mentautkan jari tengah dengan ibu jari serta mengisyaratkan_(i) jari telunjuk, setiapkali mengucapkan kalimah tasyahud. (i) Menurut syeikh Al-Bani, selain dari mengisyaratkan Rasullullah juga menggerak-gerakkan jari telunjuk baginda.

Sekian untuk kali ini

Wassalam

-ustazah azimah-

Jenis2 Air dan Pembahagiannya..

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera

Pada kali ini suka ustazah berkongsi tajuk dengan pembaca iaitu

JENIS2 AIR DAN PEMBAHAGIANNYA”

Pembaca yang dirahmati Allah sekelian,

Air itu terbahagi kepada 5 jenis:

1. Air mutlak – yang mana air ini adalah suci lagi menyucikan. Air yang boleh diminum dan dibuat bersuci seperti berwudhuk,mandi dan membasuh najis dan sebagainya air ini tulen juga tidak bercampur dengan benda2 lain untuk merubah ia dari bentuk atau rupa asalnya.
air mutlak ada 7:
a. air hujan
b. air laut
c.air sungai
d. air telaga/perigi
e. air embun
f. air mata air/air paip
g. air salji

2. Air Mustakmal- Air yang suci tetapi tidak menyucikan, maksudnya ialah air yang telah digunakan. contoh air yg digunakan untuk wudhuk atau mandi ditadah dengan tujuan untuk diguna semula. Jikalau untuk tujuan menyiram pokok2 atau tanaman tidak mengapa. tetapi jika untuk membasuh najis tidak boleh kerana ianya bukan air mutlak.

3. Air Musyammas – Air yang Makruh digunakan, contohnya air mutlak yang terjemur di bawah panas matahari dan diletakkan dibekas besi karat.

4. Air Mutannajis – Air yang mengandungi najis. contoh air yang telah dijatuhi kedalamnya bangkai ataupun apa2 yang boleh merubah bau , warna dan rasanya air tersebut.

5. Air Mutaghayyir – Air yang berubah kerana sesuatu. contohnya air mutlak yang telah dimasak selepas itu dibubuh serbuk kopi atau teh atau sebagainya. Air i ni suci untuk diminum tetapi tidak boleh menyucikan. samada untuk berwudhuk, mandi dan membasuh pakaian / najis.

Permasalahan yang sering berlaku:

Mencelop kaki ke dalam air kolah masjid- Ramai orang melayu beranggapan bahawa perbuatan itu salah dan menyebabkan air kolah itu menjadi kotor. Sebenarnya tidak kerana ianya melebihi 2 qullah. 2 qullah itu ukurannya ialah 230 liter air. Jika air kolah itu jatuh kedalamnya najis pun ia tetap juga tidak najis(selagi air itu tidak berubah bau, rasa dan warna) kerana melebihi 2qullah sebagaimana hadis ini: ” Apabila sampai dua qullah, maka ia tidak mengandungi sebarang kekotoran najis”.

Sekian, Wassalam

-ustazah azimah-