Archives

Islam itu mudah..

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Bertemu lagi kita dikesempatan yg ada, ustazah suka berkongsi tajuk “Islam itu Mudah”

“Islam itu mudah dan tidak memberati atau menyusahkan umatnya(penganutnya)”

Di dalam kelas 6J hari ini, seorg murid lelaki meminta kebenaran utk ke tandas dari ustazah, lalu ustazah berikan kepadanya kad kebenaran keluar yg perlu di pakai dan digantung di leher pelajar. Dengan ini memberitahu bahawa murid ini keluar kelas dengan kebenaran jika tidak mereka akan ditangkap oleh guru disiplin yg baru iaitu En Sukhvinder Sigh.

Lebih kurang 10 minit kemudian terdengar suara murid menjerit seperti di sergah/ di denda oleh guru. Yg pastinya guru itu En Sukvinder Sigh ustazah tahu sbb melalui suaranya yg kuat itu.¬† Lihat memang tk nampak la..sbb penglihatan manusia kan terbatas, mana mungkin ustazah boleh melihat apa yg berada di kelas sebelah. ” Hanya Allah shj yg Maha Melihat”

Azree pun masuk ke kelas dengan muka yg mencuka, ustazah bertanya mengapa tu? “saya kena marah dengan Sir Sukvin sbb Sir tak nampak kad kebenaran saya”.” Habis kad itu awak pakai di mana? saya bertanya lagi . ” saya letak kt dalam vest saya ianya terlindung”.. ” Tu la lain kali awak kena tunjukkan kad kebenaran tu, kenapa awak tk keluarkan”..

Ustazah pun memberitahu semua murid, beginilah ye.

“Kad kebenaran itu utk memberitahu awak keluar dpt izin dr guru, jd kenalah tunjukkan kad tu. tkyah lah disorokkan walaupun alasan awak tkut kad itu basah ketika awak ke tandas” lepas awak keluar tndas awak keluarkan semula biar semua guru nampak, awak pun tk kena marah, haa..kan senang dan mudah..”

“Begitu jugalah dengan agama kita, buat sahaja apa yg Allah perintah dan kita tinggalkan apa yang Allah larang, tkde yg susah..senang shj. Yg jadi susah bila kita tknak ikut apa yg Allah suruh dan taknk tinggalkan apa yg Allah larang..”

Semua murid senyap dan ada yg tersenyum mungkin mereka cuba memahami apa yg ustazah cuba sampaikan sekejap tadi.

Ya Allah kau berikanlah kefahaman kepada murid2 ku jadikan lah mereka anak2 yg soleh dan solehah.

-ustazah azimah-

Masjid yang dibina oleh Nabi saw

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahteramasjid-quba1

Bertemu lagi kita kali ini dan ustazah suka nak berkongsi tentang sebuah masjid yang telah di asaskan oleh Nabi saw iaitu Masjid Quba.

Masjid Quba ialah masjid yang pertama dibina dalam Islam. Tarikh ialah pada 8 Rabiul Awal tahun ke 14 kerasulan Nabi saw. Tempatnya ialah di Quba iaitu kira2 4km dari Masjid Nabawi.

Ianya berlaku ketika perjalanan hijrah Nabi saw ke Madinah, Nabi saw berhenti dan Quba dan mengangkat batu yg berat. Sahabat berasa kasihan dan meminta Nabi saw supaya berhenti tetapi Nabi saw meminta mereka membantu baginda. akhirnya terbinalah sebuah masjid yg tidak berbumbung kecuali di bahagian kiblatnya.. diletakkan pelepah2 kurma utk melindungi para jemaah daripada kepanasan matahari dan tiupan angin yang sejuk.

Tujuan masjid dibina adalah utk beribadat, menyatu padukan umat islam, menyiarkan syiar islam, menyebarkan dakwah dan menuntut ilmu.

Di kesempatan ini juga ustazah paparkan juga binaan masjid yg terkemuka di dunia.

siapa boleh teka nama2 masjid ini

masjidil-aqsamasjid-nabawi

masjidil-haram2

Dosa kecil dan Dosa besar..

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Bertemu lagi kita dengan kesempatan yg ada ini , Syukur Alhamdulilah ustazah mencari juga ruang dan masa untuk menuliskan sesuatu buat bacaan rakan2 pelawat adan pengunjung yang dirahmati Allah.

Suka kali ini ustazah berkongsi tajuk “DosaKecil dan Dosa Besar”

Pengertian Dosa Kecil:

Amalan yang dilakukan yang dilarang oleh Allah tetapi tidak disertai ugutan dan ancaman dari Allah.

Pengertian Dosa Besar pula ialah:

Amalan yang dilakukan yang dilarang oleh Allah disertai dengan ugutan dan ancaman dari Allah

Contoh2 Dosa Kecil:

1. Membazir

2. Membuang Masa

3. Membuang sampah merata-rata

4. Melihat perkara2 yg maksiat

5. Mendengar perkara/lagu2 yang melalaikan

Contoh Dosa2 Besar:

1. Syirik

2. Sihir

3. Membunuh

4. Minum Arak

5. Berzina dan liwat

6. Menuduh orang berzina(fitnah)

7. Derhaka kpd ke2 ibu bapa

8. Lari dari medan perang

9. Putus Asa dari rahmat Allah

Oleh itu marilah kita sama2 menjauhi perkara2 yg menyebabkan kita mendapat dosa samada dosa kecil atau dosa besar.

Firman Allah yg bermaksud:

“sesengguhnya orang yg mendapat balasan kebaikan adalah orang yg menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji, kecuali salah silap yg kecil-kecil (yg mereka terlanjur melakukannya, maka ianya dimaafkan) sesungguh Allah itu Maha Luas PengampunanNya” Ayat 32:Surah An Najm

Wassalam

-ustazah azimah-

Jangan tinggalkan Ibadat..

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhwahorgsujud

Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi kerana kita masih boleh bertemu di alam maya, dan ustazah boleh menulis catatan untuk dikongsikan bersama2 pembaca2 yang dirahmati Allah.

Hari ini suka ustazah berkongsi tajuk ” Jangan Tinggalkan Ibadat “..

Pernyataan ini untuk mengingatkan diri ustazah sendiri dan juga sahabat2 pembaca semua..

1.Kita sebenarnya mestilah selalu berzikir dan mmengingati Allah SWT tidak kira di mana sahaja kita berada.. sedanag duduk kah, sedang berdirikah atau sedang diamkah.. atau sebagainya.

2.Solat juga sebagai tiang agama janganlah kita tinggalkan dengan sengaja melainkan kita terlupa atau tertidur maka wajiblah kita qada’ atau ganti dengan segera.

3. Membaca Al-Quran sebagai satu ibadah sunat untuk memohon dan mendapatkan syafaat. Quran itu tanpa kita sedari mampu memberi syafaat kepada kita di alam kubur atau di akhirat nanti kepada para pembacanya yang setia.

4. Solat Tahajjud juga salah satu lagi ibadah sunnat yang sangat dituntut kerana orang yang rajin melakukan ibadah solat sunat tersebut akan memiliki hati yang bersih, wajah yang bercahaya kerana hidung dan dahinya akan menjadi saksi mereka bersujud kepada Allah.

Ini juga akan memudahkan mereka menghadapi sakratul maut, menerima buku amalan dengan tangan kanan, mudah meniti titian sirat dan mudah menghuni syurga Allah , InsyaAllah..

Sekian buat kali ini. Wassalam

-ustazah azimah-

Jom nikmati ciptaan Tuhan Rabbul Jalil..

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera

Bertemu lagi kita pada kali ini , ustazah memohon maaf kerana lambat tidak dpt mengemaskinikan blog ini dengan entry terbaru.. bukan apa kekangan masa.. tugasan di sekolah pun bertambah.

Tapi hari ini suka nak berkongsi pemandangan yg hijau, bumi yang indah yang di ciptakan oleh Allah Rabbul Jalil , Tuhan kita yang Maha Agung..

Tidak ada sesuatu yang Allah ciptakan itu dengan sia-sia. Dan tidak sesuatu pun di dunia ini yang mampu menandingi ciptaan Allah itu, ciptaan yg sangat sempurna dan ciptaan yang betul mengkagumkan.

Gambar ini ustazah rakamkan ketika bercuti merehatkan minda , kerana tugasan yg banyak sejak akhir2 ini. Sesungguhnya apabila melihat ciptaan Allah ini semuanya kembali lapang dan tenang.. Subhanallah

ladang_teh-_boh

ini ladang teh boh di Cameron Highlands.. sejukkan mata memandang!

Inilah juga bukti dan tanda yang sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa dan Maha Agung..

Wassalam

Zakat..

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhwah

Hari ini ustazah suka nak kongsi tajuk “ZAKAT ” bukannya apa, sbb sekarang ini ramai orang tengah sibuk2 isi e-filling. Jadi ustazah nak ingatkan tentang zakat sama, bagaiman dan ditunaikan ataupun belum. Ustazah Alhamdulillah kedua2nya pun dh selesai. Sekarang ni nak bayar zakat pun senang guna maybank2u pun boleh. Canggih sungguh zaman teknologi serba maju ni kan..

Adapun zakat itu rukun islam yang ke 4, maksudnya bila dah rukun tu wajib buat le kan.

1. Pengertian Zakat:

menurut bahasa Arab ialah bersih, suci, bertambah, dan berkembang

menurut syarak pula ialah kadar tertentu daripada harta kita yang wajib disedekahkan.

2. Harta yang wajib dizakatkan pula ialah:

2.1 Emas dan perak

2.2 Haiwan ternakan

2.3 Hasil tanaman

2.4 Barang perniagaan

2.5 Gaji bulanan

2.6 Pendapatan Hasil Sewaan

2.7 Wang simpanan

3. Orang yang wajib zakat :

3.1. Muslim (beragama islam)

3.2 Baligh

3.3 Berakal

4. Dalil Naqli wajib zakat :

4.1 ”Ambillah daripada harta mereka akan sedekah” surah altaubah:103

4.2 perkataan zakat disebut dlm quran hampir 30kali  bermaksud

” dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat”

4.3 Hadis Nabi ” tangan yg di atas adalah lebih mulia dari yg di bawah” (riwayat muslim)

5. KEPENTINGAN BERZAKAT:

5.1 Terbilang sebagai rukun

5.2 Sering disebut di dalam Quran

5.3 Penawar duka pada yg susah

5.4 Zakat satu cara untuk bersyukur

5.5 Menjadikan harta itu berkat

Semoga catatn ustazah kali ini bermanfaat buat semua pembaca ya.

Wassalam

-ustazah azimah-

Agar mudah bangun Tahajud..

Assalamualaikum WBt dan Salam Persaudaraan ..kanak2solat

Pada kali ini suka ustazah berkongsi tajuk bagaimana untuk kita mudah bangun malam atau dengan kata lain senang nak bangun solat tahajud. Ye lah kan.. dh tidur sedap2 dah lena dan nyenyak bukan senang nak bangun semula…

Apatah lagi lah bila kita nak lakukan solat malam atau Qiamullail..

Jom kita cari macamana caranya hendak mudah bangun.. jom!

1. Kurangkan makan makanan berat pada waktu malam

2. Tidur awal – antara 10pm-11pm

3. Berusaha dan berazam dan berniat hendak bangun solat / lakukan qiamullail

4. Pesan kepada ahli keluarga yang lain minta tolong dibangunkan/gerakkan

5. Boleh juga berpakat dengan jiran- wah bagusnya jika kita dapat jiran yg sedemikian ye.. tp ustazah berjiran dgn cina.. susah le sikit he3

6. Elakkan melakukan kerja2 yang berat sebelum tidur

7. Elakan bersukan sebelum tidur

8. Jangan suka mengumpat , mencaci orang

Itulah diantara beberapa perkara yg boleh kita ikuti dari pembacaan ustazah melalui majalah Anis baru2 ini

wassalam

-ustazah azimah-