Archives

Otak..

Salam Ukhwah dan Salam Kasih Sayang..

Syukur..pada Allah..

Hari ini ustazah nk berkongsi suatu info tentang “OTAK”

Semua orang ada otak..

Dalam buku “The Brain Book” Peter Russell menulis “otak manusia beroperasi lebih pantasdan lebih tepat dalam keadaan kepala terbalik mereka terbalik di bawah (terbalik). Dikatakan juga otak manusia boleh beroperasit 7%  lebih cepat dan 14% lebih tepat”..

Apakah maksudnya itu..??

tuan2 dan puan2 mesti dpt jawabnye kan..tentulah SOLAT,  (RUKUK) tu lah posisi nya kan..

Kalau orang kafir pun accept dan terima benda ini..apatah lagi kita kan..

Oleh itu, marilah kita bersama2 menunaikan perintah Allah khususnya solat, bukan sahaja mendapat ganjaran pahala dn rezeki, malah fikiran kita pun bertambah cerdas…In sya Allah

anda buat anda dapat

-ustazah azimah-

 

 

ATM..

Salam Ukhwah salam 1 Malaysia

buat semua pengunjung blog ustazah yang tk pernah jemu ke sini..membaca

Kali ini suka ustazah bercerita tentang ATM (Allah Tempat Meminta)

sebagai hamba yg hina lagi kerdil kita perlu meminta hanya kepada Allah swt semata-mata…

Lagipun Allah swt kan Maha Kaya..semua yg dilangit dan di bumi ini kepunyaan Allah swt.

Walaupun permintaan kita itu mustahil untuk ditunaikan oleh manusia, tetapi bagi Allah swt tiada satu pun yang mustahil..

Nak minta apa2 pun mintalah .. adakalanya kita minta dengan orang yg kita sayangi pun tk dpt mereka menunaikan permintaan kita itu..

Oleh itu sentiasalah kita memohon hajat kita kepada Allah swt shj..

Janji Allah itu pasti..

-ustazah azimah-

Baru..

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhwah

Syukur kita panjatkan ke hadrat Illahi kerana dengan limpah kurniaNya kita dapat bertemu lagi ..dan ustazah pun dapat menulis lagi.

Rindu sangat nak menulis buat pembaca2 yg di kasihi sekelian.

Tapi pada tahun baru 2015 ini semuanya baru bagi ustazah,  memulakan tugas baru di tempat kerja yang baru..berulang dari rumah ke tempat kerja yg baru memandu kereta selama 35-45minit bergantung kepada keadaan kesesakan jalan raya setiap pagi. Perjalanan spanjang 25.6km sehala pada permulaannya terasa amat jauh dan sukar sekali, mungkin kerana sudah terbiasa dengan tempat kerja yg lama dari rumah ke tempat kerja cuma 5-10minit shj iaitu sebanyak 2.5km shj.

Bukan mudah utk kita menerima sesuatu yang baru dalam hidup kita apatah lagi keselesaan yg selama ini kita miliki bukan mjadi hak kita lagi. Nak mengeluh? buat apa?…semuanya akan menambah rasa tidak selesa dan menambah tekanan pada diri kita sendiri.

Jadi…Ustazah pertama sekali mengucapkan syukur Alhamdulillah di atas kenaikan pangkat yg diterima, walaupun jauh tapi redho dan percaya bahawa itu semuanya perancangan Maha Pencipta, Dia Maha tahu kenapa dan mengapa ustazah diletakkan penempatan kerja baru jauh dari rumah.

Setiap pagi ustazah keluar dan memandu kereta bertemankan satu tasbih digital ditangan dan lidah/hati mula menyebut2 nama Allah Azza Wajalla..sampai sahaja ke sekolah yg baru catatan ditasbih digital itu sudah pun tercatat 700-900 dan adakalanya mencecah ke 1000,  zikir2 yg dialunkan. Kalau sekolah dekat dulu tk sempat nk berzikir dah sampai. Cantiknya perancangan Allah. Dia nak ustazah sentiasa mengingatinya dan mendekatkan diri kepadaNya.

Redho..sangka baik..hebatnya perancangan dan aturan Allah itu..Allah sentiasa nak kita dekat kepadaNya dan sememangnya Allah itu sentiasa dekat dengan kita..

Terima Kasih Allah..atas semua kurniaan Mu..

-ustazah azimah-

Sedekah itu UBAT..

Assalamualaikum wbt.. dan salam ukhwah Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, bersyukur kerana ustazah diberi kesempatan dan waktu untuk menulis lagi dan lagi. Kali ini suka ustazah nak berkongsi pengalaman ustazah sendiri tentang sedekah. Yang mana sedekah itu pada ustazah..SEDEKAH itu AJAIB, SEDEKAH itu UBAT.. SEDEKAH itu sangat HEBAT impaknya..pada yang mengamalkannya.

Pada satu malam anak ustazah yang ketiga jatuh di lantai ketika bermain dengan abang sulungnya. Habis berdarah mulut dan lidah sbb luka, gigi pun dh banyak kan. langsung tk boleh menyusu. Jadi semalaman la dia merengek nk minum susu tak dapat, akhirnya tidur pun dalam keadaan lapar.

Kesian betul tengok dia. Sampai pagi anak ustazah tknk minum susu sbb bila masukkan botol susu ke dalam mulutnya pasti dia menjerti mulutnya sakit. asyik minum air masak je, takut pulak ustazah kembong perutnya.

Sehinggalah keesokkan hari, datanglah seorang pemuda minta sedekah jadi ustazah pun suruh suami ustazah beri orang tu duit, ala..bukan banyak pun RM10 je. Sebaik sahaja lelaki itu melangkah keluar dari pagar rumah ustazah, anak ustazah pun menanggis sekali lagi ustazah tau dia dahaga dan lapar.. ustazah cuba buatkan susu dan bagi dia minum..

Ya Allah, alhamdulillah terus dia boleh menyusu. Hebatnya sedekah..sedekah itu UBAT..maksudnya anak ustazah dh tk rasa sakit tu yang dia dh boleh menyusu.

Oleh itu berazamlah kita supaya tangan kita ini sentiasa menjadi tangan yang di atas.

kalau sakit kita bersedekah la…insyaAllah Allah akan menyembuhkan.

Akhirul kalam..

tidak akan miskin orang yang bersedekah.

selamat beramal

-ustazah azimah-

As-sobuur..

Assalamualaikum wbt..
Salam ukhwah semoga kita semua sentiasa dalam lindungan dan peliharaan Allah swt selalu hendaknya..amin

Dikesempatan ini ustazah ingin berkongsi tajuk AS-SOBUUR Allah iaitulah salah satu dari Asmaul Husna (nama-nama Allah yg baik). Tajuk dalam buku teks Pendidikan Islam ,  bidang aqidah sukatan pelajaran tahun 5.

ASSOBUUR  bermaksud ALLAH MAHA SABAR, ini bermaksud ALLAH itu TIDAK TERBURU_BURUatau TERGESA-GESA.

Ciri-ciri Allah itu Assobuur pula ialah…

1. Allah tidak membalas perbuatan manusia yang derhaka kepadaNya dengan segera, dan menangguhkan sehingga HARI KIAMAT/AKHIRAT

2. Allah swt juga memberi peluang dan kesempatan untuk hambaNya yg menderhaka serta berdosa itu masa untuk bertaubat

3. Allah swt juga mengampunkan semua dosa dan kesalahan hamaba-Nya yang bertaubat

4. Allah memberi rezeki dan nikmat kepada semua hambaNya, walaupun yang menderhaka kepadaNya

Allahu Akbar sayangnya Allah pada kita semua ye..
Jadi marilah kita sentiasa melakukan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya.
Bersegeralah memohon ampun dan maaf serta bertaubat sekiranya kita melakukan dosa terhadap Allah. Allah pasti ampunkan kita..

Jika dalam kehidupan seharian kita.. kita tak mampu nk buat banyak PAHALA jadi elakkan kita dari melakukan maksiat dan DOSA.

Akhir kata, Selamat beramal..

-USTAZAH AZIMAH-

Mencari Vs Menjemput Rezeki..

Assalamualaikum wbt

Salam Ukhwah buat semua, lama benar rasanya ustazah tidak menulis. Ustazah betul2 menghadapi kekangan masa yang amat sangat. Hati melonjak2 untuk menulis..dan akhirnya..inilah harinya ustazah mampu  dan diberi kesempatan oleh Allah untuk menulis lagi.

Suka ustazah nak berkongsi tentang isu “MENCARI VS MENJEMPUT REZEKI” . Rupanya kedua2nya itu berbeza. Mencari rezeki dilakukan oleh semua orang pada setiap hari, tp kita terlupa bahawa MENJEMPUT rezeki itu lebih mudah sebenarnya..tp kita selalu lupa utk melakukannya.

Secara ringkasnya dari pembacaan ustazah menjemput rezeki itu akan menjadi senang dan mudahnya rezeki itu datang kepada kita tanpa kita bersusah payah mencarinya..Hebat kan..

“Jadilah orang yg baik dgn melakukan semua perkara yg disukai oleh Allah swt adalah faktornya menjadikan rezeki itu datang kepada kita”

Ustazah akan memberikan beberapa tips pada tulisan yg akan datang.. cara menjemput rezeki yg ringkas dan mudah utk kita sama2 lakukannya.

Jom kita jemput rezeki

-ustazah azimah-

Fidyah puasa..siapakah?

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhwah

Bertemu lagi kita pada kali ini dengan tulisan ustazah yang bertajuk  “FIDYAH PUASA DAN SIAPAKAH”

Ustazah suka untuk berkongsi tajuk Fidyah Puasa pada kali ini adalah kerana mesti kaum muslim dan muslimat di luar sana sudah mula mahu mengganti atau mengqada’ puasa masing-masing, samada untuk puasa ramadhan tahun 2012 atau ramadhan yang lepas2.

MEREKA YANG DIKENAKAN MEMBAYAR FIDYAH PUASA IALAH;

1. Mereka yang tidak dapat mengqada/mengganti puasa ramadhan sehingga masuk ramadhan yg kedua, ( FIDYAHNYA SATU CUPAK BERAS UNTUK SETIAP HARI YG DITINGGALKAN DISAMPING MENGADA’ PUASANYA) contoh kita terlupa atau tidak sempat mengqada puasa kita pada ramadhan tahun lepas 2011 tetapi sudah tiba bulan ramadhan 2012.  Tetapi jika kita tertinggal qada puasa 2tahun contohnya kita kena gandakan fidyah kita itu menjadi 2cupak utk setiap hari yg ditinggalkan, tetapi puasa tetap satu hari tidak bertambah atau berganda.

2. Orang sakit yg tiada harapan untuk sembuh

3. Orang yang terlalu tua dan tidak berdaya untuk berpuasa

4. Orang yang qada puasa tetapi meninggal dunia sebelum sempat berbuat demikian (fidyah tersebut hendaklah dibayar/dibuat oleh ahli keluarga si mati atau diambil dari harta pusakanya)

5. Perempuan yang mengandung atau menyusukan anaknya, (PERLU MEMBAYAR FIDYAH SECUPAK BERAS BAGI SETIAP HARI YG DITINGGALKAN) sekiranya dia meninggalkan puasa kerana bimbangkan anaknya akan mudarat dan bahaya. Tetapi jika dia bimbangkan akan kesihatan dirinya sahaja, dia cuma perlu qada puasa tanpa membayar fidyah.

Disini ustazah ingin menegaskan kepada wanita dan kaum muslimat yg dirahmati Allah di luar sana jgn sampai terlupa mengqada puasa kita tambah2 semasa kita menggandung dan melahirkan anak, jangan sampai umur anak kita sudah 40thn tapi qada puasa semasa kita melahirkannya belum berganti lagi. Cubalah pembaca bayangkan berapa cupak beras yg patut kita bayar..ntah-ntah mau 1 lori kot ye..lawak bunyinya, tapi ini hukum kita tak boleh main2. Cuba2 lah kita ingat jika kita masih ada hutang puasa lagi ye..

Sampai jumpa lagi

-USTAZAH AZIMAH-