Darurat dalam Islam..

Assalamualaikum wbt dan Slam Sejahtera..

Ustazah suka berkongsi tajuk DARURAT DALAM ISLAM….” hari ini memandangkan ada seorang pelawat yg bertanyakan apakah maksud DARURAT..

Darurat bermaksud suatu keperluan yang mendesak , tidak dapat dihindari ataupun sesuatu yang memaksa.

Dalil bagi darurat ialah:

1.¬† ” Sesungguhnya Dia mengharamkan ke atas kamu bangkai, darah, daging babi, dan daging haiwan disembelih dengan (menyebut nama) selain dari Allah. Tetapi barangsiapa terpaksa (memakannya) bukan kerana menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas , maka tidak ada dosa baginya. Sungguh Allah Maha Pengampun , Maha Penyayang”. (AlBaqarah:173)

2. ” Dan Mengapa kamu tidak mahu memakan¬† dari apa (daging haiwan)¬† yg (ketika disembelih) disebut nama Allah, padahal Allah telah menjelaskan kepadamu apa yg diharamkan-Nya kepadamu, kecuali jika kamu dalam keadaan terpaksa. Dan sungguh, banyak yg menyesatkan orang dgn keinginannya tanpa dasar pengetahuan. Tuhanmu lebih mengetahui orang-orang yg melampaui batas “. (AlAn’am:119)

Darurat juga bermaksud jika tidak kita lakukan boleh mengancam jiwa/nyawa. Maka dalam keadaan darurat seseorang dibolehkan melakukan sesuatu yang dilarang (demi menyelamatkan jiwa dari kematian)

Kesimpulannya:

Darurat mengikut kaedah qawaidh fiqhiyyah dirumuskan sebagai sesuatu keadaan yg kalau tidak dilakukan seseorang boleh mati kerananya , keselamatan jiwa adalah ukurannya..

wallhualam

-ustazah azimah-

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>